De psychologie van geld en consumentengedrag is een fascinerend onderwerp, waar bedrijven actief op inspelen. De slimme trucs die bedrijven toepassen om ons te verleiden zoveel mogelijk geld uit te geven zijn gebaseerd op diepgewortelde psychologische principes. Als je deze trucs kunt herkennen kan dat je helpen om bewuster met je geld om te gaan en minder impulsief te kopen, waardoor je aan het eind van de maand een leuk bedrag over kunt houden.
We volgen allemaal de kudde
Een van de meest effectieve tactieken is sociale bewijskracht. Het laten zien van enthousiaste reviews aan nieuwe klanten en het benadrukken van populaire keuzes zijn methodes die bedrijven gebruiken om vertrouwen op te wekken bij potentiële klanten.
Het idee hierachter is dat als anderen het product goed vinden, het voor jou ook wel goed zal zijn. Maar het is belangrijk om niet blindelings te vertrouwen op deze meningen; je weet niet altijd zeker of reviews betrouwbaar zijn (bedrijven kunnen zelfs positieve reviews inkopen), dus het is heel belangrijk om zelfstandig onderzoek te doen en je eigen behoeften en voorkeuren te kennen voordat je daadwerkelijk tot aankoop overgaat.
Keurmerken en awards
Bedrijven maken vaak gebruik van keurmerken, awards en nominaties om geloofwaardigheid en autoriteit uit te stralen. Consumenten vertrouwen vaak op deze signalen, maar het is van belang om te onthouden dat deze indicaties niet altijd garant staan voor de beste keuze. Een keurmerk is vaak al makkelijk te krijgen en wil niet altijd veel zeggen. Het is verstandig om kritisch te blijven kijken naar de daadwerkelijke waarde die deze signalen toevoegen aan je koopbeslissing.
Het creëren van schaarste
Het gevoel van schaarste, zoals ‘op=op’ of ‘nog maar een paar beschikbaar!’, spoort consumenten aan tot snellere actie uit angst om iets te missen. Stel je voor dat je te laat bent! Als je je bewust bent van dit principe en het feit dat bedrijven deze truc bewust inzetten, helpt dit je om niet toe te geven aan de druk van schaarste. Dit stelt je in staat om een weloverwogen beslissing te nemen, die los staat van het gevoel van urgentie dat bij je opgewekt wordt.
Commitment en consistentie
Bedrijven proberen consumenten geleidelijk aan een merk te binden door middel van kleine interacties, zoals nieuwsbriefinschrijvingen en spaaracties, wat uiteindelijk kan leiden tot (meer) aankopen. Zorg dat je deze strategie herkent en maak voor jezelf de overweging of bepaalde vormen van klantenbinding voor jou echt een meerwaarde hebben. Is dit het geval? Maak er dan vooral gebruik van.
Sympathie opbouwen
Het opbouwen van sympathie en een persoonlijke band met een merk is een hele krachtige drijfveer voor koopbeslissingen. Maar het is van belang om deze persoonlijke connectie los te zien van de werkelijke kwaliteit van het product of de dienst. Koop je een product of dienst omdat deze echt van waarde is voor jou? Of omdat je de verkoper zo sympathiek vindt dat je hem of haar de omzet gunt?
Geven en nemen
Het aanbieden van extra’s bij aankopen moedigt klanten aan om iets terug te doen, zoals het schrijven van reviews in ruil voor een kortingsbon of kleinigheidje. Het is van belang om te erkennen dat deze acties van bedrijven gericht zijn op het verkrijgen van zo veel mogelijk positieve reviews, waardoor ze meer zullen verkopen aan andere klanten. Vaak geven ze je dus niet iets cadeau omdat ze jou persoonlijk zo waarderen, maar ook hier geldt: als jij er beter van wordt, kun je hier natuurlijk wel van profiteren.
Gevoel van verbondenheid
Samenwerkingsverbanden tussen merken creëren een gevoel van verbondenheid bij consumenten. Als het ene bedrijf zich linkt aan een ander bedrijf, dat al een goede naam heeft, ben je eerder geneigd bij hen iets te kopen, terwijl dit natuurlijk nog helemaal niets over de kwaliteit van hun product of dienst wil zeggen.
Conclusie
Door je bewust te zijn van deze psychologische trucs en hoe ze ons koopgedrag beïnvloeden, kun je een meer weloverwogen, bewuste aanpak ontwikkelen bij het doen van aankopen. Op deze manier kun je marketingtrucjes veel beter relativeren, waarmee je uiteindelijk een hoop geld kunt besparen.
Disclaimer
Dit artikel bevat affiliatelinks waardoor Financequeen mogelijk een vergoeding ontvangt als jij op die link klikt. Uiteraard heb jij hier geen nadeel van.
Deze blogs vind je vast ook interessant
Dit is het verschil tussen pensioenbeleggen en gewoon beleggen
Wat is het verschil tussen indexbeleggen en actief beleggen?
Direct starten: beleggen met kleine bedragen
Wat is het verschil tussen Meesman en Brand New Day?
Over Lydia
Lydia is makelaar van beroep en heeft twee jonge kinderen. Daarnaast werkt zij als tekstschrijver en belegt zij samen met haar man in vastgoed, ETF’s en aandelen met als doel het behalen van financiële vrijheid. Ze heeft dus een passie voor financiën en voor vastgoed, en ze deelt haar kennis graag met anderen! De andere blogs van Lydia vind je hier.
Wil je meer Financequeen of Financequeen supporten?
Vind je Financequeen leuk en wil je ons op eenvoudige wijze supporten? De blogs bevatten geregeld affiliatelinks. Als jij iets via zo’n linkje koopt, ontvangt Financequeen een kleine commissie. Uiteraard heb jij hier geen nadeel van. Ook kun je onze partnerlink gebruiken als je iets bij bol.com wilt bestellen. Alvast heel erg dank hiervoor!
Volg Financequeen op Instagram, Facebook of Pinterest.
Word lid van de online community van Financequeen of schrijf je in voor de nieuwsbrief.