De laatste tijd is het volop in het nieuws; er is voor 1,6 miljoen euro aan spaargeld van Bunq spaarrekeningen buitgemaakt. Oplichters haalden succesvol gemiddeld 60.000 euro van spaarrekeningen van de slachtoffers. Wat is er gebeurd en hoe voorkom je dat jij slachtoffers wordt van fraude?
Hoe veilig zijn (online) banken?
In de basis zijn banken allemaal veilig. Van de fraude en oplichting is nagenoeg 100% het gevolg van telefonische oplichting. Er is dus geen sprake van gehackte bankrekeningen en dat geld op die manier spoorloos verdwijnt.
Het goede nieuws is dus dat je geld helemaal veilig is als je zelf niks fout doet. Het slechte nieuws is dat criminelen uiterst sluw te werk gaan en niet alleen onoplettende mensen in hun val trappen.
Phishing/spoofing/helpdeskfraude
De termen phishing, spoofing en helpdeskfraude heb je wellicht weleens voorbij zien komen. Ze worden alle (gecombineerd) toegepast om geld van spaarrekeningen te kunnen halen. Wat is wat?
Phishing
Criminelen lokken je naar een valse website om daar jouw gegevens te stelen. Om op die valse website te komen moet je op een link klikken die je bijvoorbeeld per sms of via e-mail ontvangt.
Spoofing
Spoofing zou in het Nederlands als ‘nabootsing’ kunnen worden omschreven. In dit geval wordt de bank of verzekeraar ‘nagebootst’. Het telefoonnummer van jouw bank wordt weergegeven in je scherm, terwijl het niet de bank is die jou belt.
Spoofing kan ook via e-mail plaatsvinden, in dat geval wordt het e-mailadres van de organisatie gebruikt. Spoofing is dus de techniek om zich voor te kunnen doen als een persoon of organisatie.
Helpdeskfraude
Bij helpdeskfraude word je telefonisch, of via pop-ups, benaderd met de mededeling dat er iets mis is met je account. Uiteindelijk word je gevraagd om software te installeren.
Hoe vernuftig die gesprekken gaan hoor je in podcast De Dag van NPO Radio 1 van 24 mei 2024.
Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van helpdeskfraude?
Een makkelijke eerste stap om fraude met je spaarrekening te voorkomen is je te verdiepen in de werkwijze van jouw bank. Bunq geeft bijvoorbeeld aan nooit, echt nooit, te bellen. Als je dat goed in je oren knoopt ben je minder ontvankelijk voor een telefoontje waarin beweerd wordt dat ze je nu wel bellen omdat het om een noodgeval zou gaan.
Het tweede dat je je goed moet realiseren is dat de bank jou niet nodig heeft om iets te blokkeren of tegen te houden. Als de nood aan de man is blokkeert de bank jouw rekening via hun eigen systemen. Hooguit belt de bank jou op om te verifiëren of een verdachte transactie daadwerkelijk verdacht is.
Een derde belangrijk punt is dat je niet klikt op linkjes via e-mail en sms. Ga altijd naar de app of online omgeving om te zien of er iets van je verwacht wordt. Vind je daar niks en twijfel je? Neem contact op met je bank. Onthoud: Klik Niet Op Linkjes.
Welke veiligheidsmaatregelen kunnen jouw geld extra beschermen?
Veel veiligheidsmaatregelen maken bankieren minder makkelijk. Een wachttijd bijvoorbeeld; om je limiet te verhogen, je tegenrekening te wijzigen, een rekening om te zetten van een spaar- naar betaalrekening.
Ook hoort een bank verdachte transacties te registreren. In een relaas over Bunq schijnt een rekening in 45 minuten tijd omgezet te zijn van een spaar- naar een betaalrekening en vervolgens werden achter elkaar bedragen van enkele duizenden euro’s overgeboekt naar allemaal verschillende bankrekeningen. Dat is heel verdacht gedrag waarbij Bunq mogelijk had moeten handelen.
Ik verwacht dan ook dat hier het laatste woord nog niet over gezegd is. Rechtszaken zijn in de maak en hopelijk volgt er vergoeding voor de slachtoffers.
Maatregelen van Raisin
Zelf spaar ik bij Raisin en naar aanleiding van deze situatie ben ik extra goed in hun veiligheidsmaatregelen gedoken. Een paar zaken die bij Raisin beter geregeld zijn dan bij BUNQ op het gebied van veiligheid zijn:
- Je geld staat op een spaarrekening in het buitenland. Om het geld van je spaarrekening op te nemen moet het eerst naar Raisin zelf overgeboekt worden. Na één of twee dagen boek je het geld door naar je eigen betaalrekening. Beetje gedoe, want je moet er twee keer aan denken, maar het komt de veiligheid absoluut ten goede! Ten eerste heeft een crimineel geen zin om zo lang te wachten, de kans op succes neemt daardoor flink af. Hoe langer het duurt, hoe groter de kans om gesnapt te worden natuurlijk. Ten tweede moet een crimineel twee keer inbreken op het proces, dus hij moet jou twee keer op een link laten klikken. Dat is natuurlijk veel moeilijker.
- Bij Raisin kun je geen geld overboeken naar andere rekeningen dan de tegenrekening die opgegeven is. Die tegenrekening moet ook nog eens op jouw eigen naam staan. Wil je die tegenrekening wijzigen? Dan moet dat per post (!). Superomslachtig, maar het houdt de criminelen buiten de deur.
Hier lees je precies welke maatregelen Raisin neemt op het gebied van veiligheid.
Dit bericht op Instagram bekijken
Disclaimer
Dit artikel bevat affiliatelinks. Dit betekent dat Financequeen mogelijk een vergoeding ontvangt als jij op een link klikt. Uiteraard heb jij hier geen nadeel van.