Als je een nieuwe premium telefoon koopt van €1000 of meer vraag je je al snel af of het verstandig is je nieuwste aanwinst te verzekeren. Verkopers spelen ook graag in op je angst voor een kapotte of gestolen smartphone. Spoileralert: als het even kan, sluit deze verzekering dan niet af!
Allereerst zijn de premies behoorlijk aan de prijs. De premie is zomaar €13 per maand. Als je 2 jaar met een toestel doet betaal je dus € 312 aan premie. Dat is bijna 1/3 van de aanschafprijs!
Veel verzekeraars keren de dagwaarde van je toestel uit. Na een jaar is de waarde al 40% gedaald en na 2 jaar zelfs 60%. Áls je al een bedrag vergoed krijgt, want vaak ontvang je een vergelijkbaar, gebruikt exemplaar of wordt je telefoon gerepareerd.
Soms wordt er ook nog een eigen risico gerekend bij schade, dus dit komt nog bovenop de premie als je schade hebt. Bij diefstal kan dit zomaar 25% van de nieuwwaarde zijn!
Even rekenen wat er gebeurt bij diefstal; de dagwaarde is na een jaar nog €600. Het eigen risico is €250, dus de uitkering is €350. En dan betaal je daarnaast in 2 jaar €312 aan premie.
En dan moet je natuurlijk nog kunnen bewijzen dat je telefoon gestolen is. Het is algemeen bekend dat verzekeraars je niet op je blauwe ogen vertrouwen, dus dat valt niet altijd mee.
Gelukkig is er ook positief nieuws ?
- Realiseer je dat je bij een nieuw toestel gewoon wettelijke garantie hebt op productiefouten.
- Diefstal kan verzekerd zijn via je inboedelverzekering of (doorlopende) reisverzekering. Check wel in de voorwaarden of jouw verzekeraar dit vergoedt.
- Ik was ooit kampioen scherm-kapot-laten-vallen. Sinds ik iets meer geld aan dit stevige hoesje uitgaf heb ik geen scherm meer hoeven laten repareren.
De gouden regel blijft; verzeker alleen wat je niet zelf kunt betalen. Zet de bespaarde premies opzij in een stroppenpot of je buffer en betaal eventuele schade(s) zelf. Een verzekeraar heeft overheadkosten en wil winst maken. Als je je eigen verzekeraar bent is de winst voor jezelf.