Veel mensen vinden het best interessant om Airbnb als extra inkomstenbron aan te boren. In deze blog schreef ik al hoe lucratief dat kan zijn. Maar er zijn ook veel bezwaren; ‘wat als ze mijn huis slopen?’, ‘ik wil niet dat iemand anders in mijn bed slaapt’ en ‘dat is ontzettend veel gedoe’. Natuurlijk kan ik niet alle bezwaren wegnemen en echt niet iedereen zal z’n huis via Airbnb willen verhuren. Toch doe ik hieronder een poging om je per bezwaar een oplossing te bieden of anders naar de situatie te laten kijken.
Voorkomen van schade
Een veelgehoorde angst is dat mensen bang zijn dat hun huis gesloopt wordt. Het belangrijkste om dat te voorkomen is mijn onderbuikgevoel. Als ik een aanvraag krijg waar ik me niet goed bij voel, wijs ik die af. Onlangs kreeg ik 2 aanvragen van groepjes jongens van 17 en 18 jaar. Zo’n aanvraag accepteer ik zeker niet. Daarnaast kijk ik naar de reviews- als iemand al meerdere keren een accommodatie via Airbnb gehuurd heeft geeft dat een beter beeld dan van iemand die nieuw is. Ook heel belangrijk is het doel van de reis en de samenstelling van de groep.
Of ik iemand accepteer baseer ik op 4 dingen; recensies, leeftijd, groepssamenstelling en doel van de reis. Vergeet niet dat niemand van plan is even lekker los te gaan in het huis van een ander. Ik heb alleen maar respectvolle dingen meegemaakt.
Ik heb net een boeking geaccepteerd van een gezin uit het buitenland waarvan een van de ouders arts is en 2 weken nascholing heeft in een ziekenhuis bij mij in de buurt. Deze boeking zou ik ook zonder reviews waarschijnlijk accepteren. Ik baseer een eventuele acceptatie ook op de manier van communiceren. Is iemand vriendelijk, duidelijk en snel dan geeft dat een positiever gevoel dan als iemand alleen schrijft ‘ik wil graag deze accommodatie boeken’. Bij de boeking die ik heb geaccepteerd heeft de aanvrager bovendien meerdere positieve reviews, dus dan zie ik heel weinig risico.
Bovendien moet je je realiseren dat mensen er niet op uit zijn om een woning te slopen. En door de selectie op basis van de ‘gesprekken’ die ik met aanvragers heb ik de chat krijg ik een goed beeld. Ik denk ook dat ik meer aanvragen geweigerd heb dan geaccepteerd. Het gaat om mijn eigen woning en ik wil natuurlijk ook dat de boel intact blijft.
Oplossingen bij een eventuele schade
Uiteindelijk blijft er altijd een risico. Dat de hele boel afgebroken wordt daar ben ik persoonlijk niet zo bang voor, die kans lijkt mij uiterst klein. Er zijn zo weinig mensen die echt helemaal losgaan in de woning van een ander.
Maar er kan natuurlijk altijd iets gebeuren zoals een vlek of een breuk bijvoorbeeld. Als er schade ontstaat zijn er diverse zekerheden. Je kunt instellen dat de gasten een borg moeten betalen aan Airbnb. Dit wordt ingehouden op hun creditcard. Op het moment dat jij een klacht hebt over de gast houdt Airbnb de borg vast.
Dit werpt overigens wel een drempel op voor gasten om te boeken, want ze zijn tijdens hun vakantie een deel van hun creditlimiet kwijt. Maar als dit jou helpt om de stap te durven zetten- zeker doen!
Daarnaast heeft Airbnb een verzekering om schade aan jouw woning te vergoeden. En de boeker moet de schade in principe vergoeden. Maar als dat niet netjes afgehandeld wordt dan ben je inderdaad de pineut.
Houd er rekening mee dat er altijd iets kapot kan gaan. Ik ben een paar glazen en wat servies armer. Maar dat hoort er gewoon bij wat mij betreft. En dat kun je mensen ook laten vergoeden.
Zekerheid heeft een prijs
Voor mij persoonlijk geldt dat ik bereid ben om gecalculeerde risico’s te nemen. Altijd voor zekerheid gaan heeft ook een prijs. Dat geldt niet alleen voor je woning verhuren, maar ook voor beleggen, het afsluiten van onnodige verzekeringen en voor een dure reservering van vliegtuigstoelen zodat je zeker weet dat je kinderen naast je zitten.
Dit alles is natuurlijk heel persoonlijk. Als je je teveel zorgen maakt dan zou ik het niet doen, want je wil toch ook een beetje leuk op vakantie. Houd er wel rekening mee dat de eerste keer verhuren voor iedereen spannend is.
Ik wil niet dat iemand anders in mijn bed slaapt
Dat is natuurlijk ook heel persoonlijk hoe je dit ervaart. Hoe ik dit gevoel zelf verminder is door aparte handdoeken en beddengoed te gebruiken voor de gasten. En ik heb tijdens Airbnb een extra hoes om mijn matras, ter bescherming. Nog beter is het om een dekmatras te gebruiken, dat neemt alleen teveel ruimte in in mijn huis, daarom doe ik dat niet. Daarnaast zorg ik ervoor dat mijn woning altijd wordt schoongemaakt voordat ik thuiskom van vakantie. Dat is niet alleen prettig zodat ik niet zelf aan de slag hoef, het confronteert me simpelweg ook minder met de aanwezigheid van gasten.
En je kunt overwegen om een bepaalde kamer niet mee te verhuren, zoals je eigen slaapkamer. In dat geval zou ik er wel een slot op laten zetten, want een extra bed zal verleidelijk zijn om te gebruiken. Soms moet je een beetje creatief zijn met je oplossingen.
Kijk ook eens naar het Airbnb-startpakket om zorgeloos je huis te verhuren!
Huisregels
In mijn profiel op Airbnb heb ik huisregels opgenomen. En daar staat heel duidelijk in dat feesten niet is toegestaan. Dit vermeld ik ook altijd nog een keer expliciet als mensen boeken, zodat daar geen enkele onduidelijkheid over kan bestaan. Daarnaast informeer ik beide buren altijd en vraag ze om mij direct te waarschuwen als ze overlast hebben. Ik vind namelijk dat ik het niet kan maken naar mijn buren. Ik wat extra geld verdienen en zij de overlast. Bovendien houd ik zo de kans op schade kleiner. In mijn beleving is die kans groter als er gefeest wordt in huis.
Huisdieren
Wij hebben een poes en lange tijd dacht ik dat dat een belemmering zou zijn. Maar niets is minder waar: veel mensen vinden het juist leuk! En uiteraard zijn er ook mensen die dat niet willen of allergisch zijn, maar genoeg mensen vinden het alleen maar leuk. Voor zover ik het kan inschatten wordt de poes altijd goed verzorgd. Regelmatig sturen de gasten tijdens hun verblijf foto’s van onze foto’s die uitgebreid geknuffeld wordt door ze, zo enthousiast zijn ze.
Schoonmaken
Ik heb een geweldige schoonmaakhulp die ik helemaal ‘getraind’ heb voor Airbnb. Als we weggaan maakt zij ons huis van boven tot onder schoon en maakt ze de bedden gereed. Zo kunnen wij relaxed vertrekken en komen de gasten in een tiptop schoon en opgeruimd huis aan. Als er gastenwisselingen zijn tijdens ons verblijf regelt zij ook zelfstandig dat alles gereed gemaakt wordt voor de nieuwe gasten.
Ze heeft nog niet hoeven wassen omdat we nog nooit meer dan 3 boekingen achter elkaar hebben gehad. (Hopelijk wordt dat komende zomervakantie anders!) Dus zij spaart alle was op in onze studeerkamer, die is niet beschikbaar voor gasten.
Dus eenmaal thuis heb ik, naast de vakantiewas, ook de Airbnb-was. Vind ik een kleine moeite in verhouding tot de opbrengst. Je kunt de was ook op een kort programma in de wasmachine en droger laten doen tijdens de schoonmaak.
En als de laatste gasten vertrokken zijn maakt de schoonmaakster weer schoon zodat wij prettig thuiskomen van vakantie.
Lees ook eens: Deze spullen heb je nodig als je je huis verhuurt via Airbnb
Zelf doen of uitbesteden
Er zijn legio bureautjes die een deel van het werk dat hierbij komt kijken uit handen nemen. Zij vragen daar meestal 20-25% commissie voor. Dan doen zij het beheer van de boekingen, de schoonmaak en ze stellen de advertentie op. Ik denk dat het makkelijk zelf te regelen is als je het proces zo simpel mogelijk maakt. Zo heb ik de schoonmaakster dus zo getraind dat ze zelfstandig alle wisselingen kan doen. Ik betaal haar €5 per uur extra ten opzichte van haar normale tarief. Daardoor is ze altijd bereid om haar schema om te gooien en prioriteit te geven aan de schoonmaak voor mijn Airbnb. Het is natuurlijk nogal wisselend wanneer de boekingen zijn. Op deze manier staat zij altijd paraat tenzij het echt niet anders kan.
Voorbereiding
In de week voor de vakantie begin ik al met opruimen. Ik zet bijvoorbeeld flessen wijn in de schuur. De regel is dat mensen geen voorraad op mogen maken, maar ik neem in het geval van alcohol geval liever het zekere voor het onzekere.
De koelkast moet leeg, dus verse dingen moeten op of mee op vakantie. Producten als sausjes en zuren zet ik in de koelkast in de schuur (waar de gasten niet bij kunnen)
Ook maak ik twee lades in het badkamermeubel leeg. De inhoud van die lades zet ik in een wasmand in de studeerkamer.
Zo is er vooraf altijd wel wat werk om alles gereed te krijgen, zelfs als je niet zelf schoonmaakt. Maar meestal kost het meer tijd en moeite om die inkomsten elders te verdienen, dus ik vind het prima.
Ook heb ik een aantal checklists gemaakt die ik afvink zodat ik niks vergeet en meer rust aan mijn hoofd heb omdat het denkproces al gebeurd is.
Sleuteloverdracht
Wij hebben zelf een sleutelkluisje zodat de gasten door middel van een code de sleutel kunnen verkrijgen. Je kunt dit uiteraard ook aan de buren vragen of aan een winkel in de buurt. Ik heb voor een sleutelkluisje gekozen omdat ik geen mensen in mijn omgeving wil opzadelen met wisselende plannen van mijn gasten. Als iemand namelijk met de auto uit Frankrijk of Duitsland komt weet die persoon nooit precies hoe laat hij aankomt. En dan zitten de buren maar te wachten. Ook dit is in elke situatie anders natuurlijk.
Een veelgehoord nadeel van een sleutelkastje is dat men de huurders dan niet ziet en niet kan (laten) checken. Maar heel eerlijk; je hebt iemand al geaccepteerd als huurder. Stel dat diegene je totaal niet aanstaat tijdens de sleuteloverdracht, dan kun je de boeking niet ongedaan maken. Het kan je onrust of vertrouwen geven als jij, of je buren, de gasten hebben gezien. En wellicht geeft het je een heel goed gevoel als er persoonlijk contact is geweest. Het heeft beide voor- en nadelen.
Privéspullen- wordt er niks gestolen?
Waardevolle spullen breng ik meestal bij mijn moeder of schoonouders. Denk aan spaarpotten van de kinderen, laptops, ipads, dat soort dingen. Denk even extra na over bijzondere of kostbare zaken die je in huis hebt en waar je eventueel iets mee wil. Heb je een kostbare gitaar uitgestald staan en komen er gasten met kinderen? Dan zou ik het elders opbergen. En verder? Mensen nemen echt gen koffiezetapparaat of woonaccessoire mee. Over het algemeen natuurlijk. En als het, bij hoge uitzondering, al zou gebeuren, is het wat mij betreft ‘all in the game’. Tenzij het over echt dure of emotionele spullen gaat; vind daar een andere bestemming voor. In een afgesloten ruimte of bij iemand anders in huis.
Wat doe ik met mijn administratie of andere persoonlijke spullen?
Je kunt besluiten je administratie elders op te bergen. Ik doe dat niet want ik vraag me af welke gast een woning huurt om vervolgens even lekker door mappen van iemand anders te gaan spitten. Wat interesseert het de gast hoe hoog jouw hypotheek is, hoeveel bankrekeningen je hebt en hoe je verzekeringen geregeld zijn?
Alternatieven zijn een slot aanbrengen, de spullen verplaatsen naar een afgesloten ruimte of bij iemand anders opbergen tijdens de vakantie.
Het is zoveel gedoe om mijn huis leeg te halen
Ja en nee. Door mijn checklists weet ik precies wat ik nog moet doen en is het gewoon even doorbeuken. Met een uurtje is dat wel gedaan. Je kunt dit zo gek maken als je zelf wil. Ik maak bijvoorbeeld geen ruimte in mijn kledingkast. Dat is namelijk best wel een klus en de meeste reizigers vinden het prima om een paar dagen uit hun koffer te leven.
De voorraad etenswaren in de keuken laat ik ook staan. Het is niet de bedoeling dat mensen dat gebruiken. En doen ze het toch? Dan hoop ik dat hun pakje Sultana’s lekker heeft gesmaakt. Het kost meer moeite om het op te bergen dan wat ik mogelijk verlies als mensen er iets van gebruiken. Wel probeer ik tegen de tijd dat ik m’n woning verhuur de voorraad van dit soort producten te laten slinken.
Ik heb niet genoeg handdoeken en beddengoed
Dat gold voor mij ook, zeker omdat ik voor Airbnb aparte spullen gebruik. Ik heb extra dekbedden via Marktplaats gekocht. Ik had zelf nog extra kussens over. Beddengoed kocht ik tweedehands via een lokale Facebookgroep en vulde ik aan met goedkoop beddengoed van Ikea. Mijn moeder kocht nieuwe handdoeken en ik mocht haar oude handdoeken hebben. De prints maken niet uit, als het maar schoon is. Tenzij je natuurlijk superdeluxe high end-verhuur nastreeft waarbij elk detail telt.
Belasting en toeslagen
Als je je eigen koopwoning verhuurt, en recht hebt op rente-aftrek, moet je de inkomsten van de verhuur via Airbnb opgeven in box 1. Box 1 is voor de inkomsten uit werk en woning. Neem de Airbnb-inkomsten en trek hier kosten vanaf zoals schoonmaak, energie, etcetera. 30% van deze inkomsten is belastingvrij. De overige inkomsten (winst) wordt bij je reguliere inkomen opgeteld. Houd er rekening mee dat dit invloed kan hebben op eventuele toeslagen.
Verzekering
Niet alle inboedel- en opstalverzekeraars dekken schade als je je woning via Airbnb verhuurt, check dit dus goed en stap eventueel over. Voor zover ik weet accepteren de volgende maatschappijen verhuur van je woning via Airbnb:
Nationale Nederlanden
Aegon
Centraal Beheer
Check of je je woning mag verhuren
Sommige gemeentes staan verhuur niet toe, of hebben aanvullende regels. Zo mag je een woning in Amsterdam maximaal aan 4 gasten verhuren en er is een maximum aan het aantal dagen per jaar.
Daarnaast staan VVE’s vaak niet toe dat een appartement verhuurd wordt. Als je je woning zelf huurt is het meestal ook niet toegestaan. Check dit goed zodat je niet met gedoe zit als je eenmaal boekingen geaccepteerd hebt.
Lijkt het je ook iets om extra inkomsten te generen door je woning te verhuren via Airbnb? Probeer het gewoon! Als je je aanmeldt via mijn link ontvang ik een vergoeding van Airbnb als je binnen een paar maanden je woning verhuurt. Een leuke manier om mij te supporten om al mijn kennis en ervaring gratis met je te delen zonder dat het jou iets kost! Sterker nog; als het goed is levert het je vooral veel op 🙂