Doordat de boodschappen de laatste tijd een stuk duurder zijn geworden, willen veel mensen besparen op hun boodschappen. Maar de supermarkten zijn niet van plan om jou te helpen je aan je boodschappenbudget te houden. Met slimme trucs zorgen supermarkten ervoor dat jij zoveel mogelijk geld uitgeeft bij hen. En dat is natuurlijk heel logisch, want het is hun doel om zoveel mogelijk te verkopen en zo veel mogelijk winst te maken. Maar jij kunt hier doorheen prikken! Als je maar weet van welke trucjes zij gebruik maken om jou meer geld uit te laten geven, kun je hier slim op inspelen en je niet laten verleiden tot extra aankopen.
Slimme looproutes
Wist je dat supermarkten allemaal heel slim over hun looproutes hebben nagedacht? En dan bedoelen we niet alleen het feit dat de vriezers meestal op het einde zitten, zodat je ijs niet gesmolten is voordat je bij de kassa bent.
Om bij veelgebruikte producten zoals melk en brood te komen, moet je namelijk vaak de hele winkel door. En dat is heel slim van ze, want onderweg kom je langs allerlei verleidingen. Lekkere dingen, aanbiedingen, noem maar op. Allemaal momenten om jou iets extra’s te laten pakken. Dus kom jij alleen voor melk? Oogkleppen op en in een rechte streep op je doel af!
Mooie advertenties
Aanbiedingen zijn dé manier voor supermarkten om klanten naar hun winkel te lokken. En als je gaat voor een goede aanbieding, neem je daar vaak ook andere boodschappen mee. Misschien zelfs wel ál je weekboodschappen.
Door te stunten met ongezonde producten kunnen ze de consument het gemakkelijkst lokken. Dus dat doen ze graag. En door aan de advertenties nog wat knallende kleuren en een opvallende opmaak toe te voegen, ben je als consument er snel van overtuigd dat iets een goede aanbieding is. Ook als je maar 10 cent korting blijkt te krijgen.
Grotere mandjes en karretjes
Een hele slimme truc die door veel winkels wordt ingezet is het steeds groter maken van de karretjes en mandjes. Dit is niet om jou te helpen, maar om ervoor te zorgen dat je meer koopt. Want als jouw mandje of winkelwagentje er heel vol uitziet, heb je het idee dat je al veel hebt gekocht en zul je je naar de kassa gaan begeven. Een halfvol karretje of mandje heeft dus precies het omgekeerde effect. Dit zorgt ervoor dat je er makkelijker nog iets extra’s bij doet.
Afbakken in de winkel
Vers brood en lekkere verse appeltaartjes. Het is niet voor niets dat veel supermarkten nog een broodafdeling hebben waarbij ze dit soort producten in de winkel afbakken. De heerlijke geur van vers brood en verse appeltaartjes zorgt er namelijk voor dat je meteen zin krijgt in al dat lekkers. Ook als dit niet op je lijstje stond. En dus neem jij meer mee dan je van plan was. Heel slim van die supermarkten!
Niet afgeronde prijzen
Naast als deze trucs om jou te verleiden meer te kopen, zullen supermarkten nooit ronde prijzen hanteren als vaste prijzen. Je ziet altijd bedragen als 2,99 of 1,95. De reden hierachter is heel simpel. Ons brein kijkt namelijk niet veel verder dan het cijfer voor de komma. Iets van 2,99 is géén 3 euro, maar twee ‘nog wat’. En je kunt het waarschijnlijk al raden, maar als we denken dat iets goedkoper is, dan kopen we makkelijker meer.
Kassakoopjes
Bij de kassa vind je vaak nog een extra aanbieding of iets lekkers. Een Mars voor een euro, terwijl je in de winkel langs een pak van 7 stuks voor 3 euro bent gelopen bijvoorbeeld. Bij de kassa proberen de winkeliers je nog een laatste keer te verleiden tot een extra aanbieding, zodat ze zeker weten dat ze alle kansen benut hebben om jou zo veel mogelijk te laten kopen.
Conclusie
Ga dus niet blind voor aanbiedingen, maar check of ze de moeite waard zijn, maak een lijstje en het allerbelangrijkste: ga zo min mogelijk naar de supermarkt. Het is nou eenmaal een vat vol verleidingen! Of doe je boodschappen online, bijvoorbeeld bij Picnic!
Deze blogs vind je vast ook interessant
Laagdrempelig boodschappen doen bij Picnic
Hoe werkt duurzaam beleggen?
Lucratief: besparen op vaste lasten
Dit zijn de voordelen van beleggen op de lange termijn
Disclaimer
In dit artikel worden affiliatelinks gebruikt waarvoor Financequeen mogelijk een vergoeding ontvangt.
Wil je meer Financequeen?
Volg Financequeen op Instagram, Facebook of Pinterest.
Word lid van de online community van Financequeen of schrijf je in voor de nieuwsbrief.
Over Lydia
Lydia is makelaar van beroep en heeft twee jonge kinderen. Daarnaast werkt zij als tekstschrijver en belegt zij samen met haar man in vastgoed, ETF’s en aandelen met als doel het behalen van financiële vrijheid. Ze heeft dus een passie voor financiën en voor vastgoed, en ze deelt haar kennis graag met anderen! De andere blogs van Lydia vind je hier.